Voice-over-branschen förändras ständigt och det är mycket viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och förutsägelserna för framtiden. I det här blogginlägget kommer vi att gå igenom de bästa röstöversättningsstrategierna du behöver känna till under 2023. Det kommer bara att vara några få men det finns så mycket mer att ta hänsyn till såklart. Från den ökande användningen av influencers till integreringen av artificiell intelligens – dessa trender kommer att forma framtiden för voice-over-branschen.

[et_pb_blurb_extended title=”Fler varumärken kommer att använda influencers för VoiceOvers” icon_placement=”left” image=”https://toneofchoice.se/wp-content/uploads/2023/01/pexels-plann-4549414-300×200.jpg” alt=”Bild av Plann: https://www.pexels.com/sv-se/foto/hander-kvinna-smartphone-barbar-dator-4549414/” image_max_width=”150px” blurb_layout=”easebox” _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” custom_margin=”|12px||||” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

Ingen kan ha missat att influencer-marketing har exploderat i popularitet under de senaste åren och denna trend kommer att fortsätta i voice-over-världen också. Varumärken kommer vända sig till influencers för att ge äkthet och engagemang till deras reklam, videoinnehåll och dylikt. Influencers har en dedikerad och engagerad följarskara vilket gör dem till det perfekta valet för voice-overs. Konsumenterna litar på rekommendationerna från dessa influencers och är mer benägna att köpa en produkt eller tjänst om den stöds av någon de följer och litar på.

[/et_pb_blurb_extended]
[et_pb_blurb_extended title=”AI kommer att spela en större roll i Voice-over-produktion” icon_placement=”left” image=”https://toneofchoice.se/wp-content/uploads/2022/12/pexels-alex-knight-2599244-300×200.jpg” alt=”Bild av Alex Knight: https://www.pexels.com/sv-se/foto/teknologi-vetenskap-modern-maskin-2599244/” image_max_width=”150px” blurb_layout=”easebox” _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

Artificiell intelligens blir mer och mer sofistikerad och vi kan förvänta oss att se den spela en större roll i voice-over-produktion under de kommande åren. AI kan användas för att skapa realistiska karaktärsröster, generera dynamiska interaktioner mellan flera röster och liknande. Denna teknik kan spara tid och pengar på produktionskostnader samt öppna upp för nya kreativa möjligheter. Det är dock viktigt att notera att AI idag fortfarande har begränsningar och inte helt kan replikera nyanserna och känslorna hos en mänsklig röst. Tur för oss i voice over-branschen 🙂

[/et_pb_blurb_extended]
[et_pb_blurb_extended title=”%22Micro VO%22 kommer att bli mer populär” icon_placement=”left” image=”https://toneofchoice.se/wp-content/uploads/2023/01/pexels-mike-gonzalez-4085810-209×300.jpg” alt=”Bild av Mike Gonzalez: https://www.pexels.com/sv-se/foto/ljus-mork-teknologi-musik-4085810/” image_max_width=”150px” blurb_layout=”easebox” _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” custom_margin=”|12px||||” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

Där vi kan se en ökning av jobben är trenden mot kortare innehåll och denna trend kommer bara att fortsätta under de kommande åren. Som vi alla vet minskar uppmärksamheten och det betyder att varumärken vill leverera sitt budskap snabbt och effektivt. In kommer då ”micro VO” – korta, pigga voice-overs som får fram poängen på några sekunder. Håll utkik efter denna trend, jag tror den kommer att explodera i popularitet 2023 och framåt.

[/et_pb_blurb_extended]
[et_pb_blurb_extended title=”Efterfrågan på regionala röster kommer att öka” icon_placement=”left” image=”https://toneofchoice.se/wp-content/uploads/2023/01/pexels-george-milton-6953868-200×300.jpg” alt=”Bild av George Milton: https://www.pexels.com/sv-se/foto/kvinnor-bord-musik-ung-6953868/” image_max_width=”150px” blurb_layout=”easebox” _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

När de globala marknaderna fortsätter att bli mer tillgängliga kommer det att finnas en ökande efterfrågan på regionala röster från hela världen. Varumärken vill nå potentiella kunder på deras modersmål med en röst som känns relaterbar och pålitlig. Denna trend drivs av den ökande globaliseringen av företag och dessa företagens önskan att få kontakt med konsumenterna på ett personligt plan. Om du har en regional accent eller dialekt som du kan använda för voice-overs är det nu dags att börja erbjuda dina tjänster internationellt! Detta skulle vara ett av mina mål för 2023 🙂

[/et_pb_blurb_extended]

Voice-over-branschen förändras hela tiden och det betyder att du måste ständigt utveckla din strategi om du vill ligga före kurvan. Genom att ha dessa fyra förutsägelser i åtanke kan du utveckla en röst-strategi för 2023 som hjälper dig att ligga före konkurrenterna!